Der Choreograph und Regisseur Demis Volpi kam 2017 erstmals auf mich zu und fragte, ob ich Lust hätte eine Neukreation von ihm als Dramaturg zu betreuen. Eine bisher unbekannte Aufgabe, die ich aber gerne annahm. Gemeinsam erarbeiteten wir „the little matchgirl passion“ mit Musik von David Lang nach der Erzählung von Hans Christian Andersen. Als Dramaturg einen künstlerischen Entstehungsprozess zu begleiten, ohne selbst Regie zu führen, stellte sich als extreme Bereicherung meiner beruflichen Möglichkeiten heraus und ist mittlerweile ein vollwertiges zweites Standbein geworden.
Mit der Spielzeit 2020/2021 folgte ich für zwei intensive, lehrreiche und inspirierende Jahre dem Ruf von Demis Volpi als neuem Ballettdirektor und Chefchoreographen in die künstlerische Leitung des Ballett am Rhein in Düsseldorf und Duisburg. Und wieder eröffneten sich mir neue Perspektiven aufs Theater, diesmal mit einem Schwerpunkt auf Tanz. Neben Arbeiten von Demis Volpi selbst, durfte ich mit eine großen Bandbreite andere Choreograph*innen arbeiten, wie z.B. Juanjo Arqués, Andrey Kaydanovskiy, Hélène Blackburn, Michèle Anne de Mey u.a.
Auch wenn meine Hauptwirkungsstätte nun Wien ist, geht die Arbeit mit Lydia Steier und Demis Volpi in vielen Projekten weiter. Mehr dazu unter KOMMENDES.
In 2017 the choreographer and director Demis Volpi approached me and asked, if I would be interested in working as his dramaturg for a new creation. A previously untried task, which I gladly accepted. Together we developed “the little matchgirl passion” with music by David Lang based on the story by Hans Christian Andersen. Accompanying an artistic process without directing myself turned out to be an extremely valuable addition to my professional opportunities and has now become a fully fledged second pillar.
With the 2020/2021 season, I followed Demis Volpi’s call to Ballett am Rhein Düsseldorf Duisburg when he became the new ballet director and chief choreographer at the Ballett am Rhein in Düsseldorf and Duisburg for two intensive and inspiring years. And again, new perspectives on theater opened up for me, this time with a focus on dance. In addition to works by Demis Volpi himself, I was able to work with a wide range of other choreographers, such as Juanjo Arqués, Andrey Kaydanovskiy, Hélène Blackburn, Michèle Anne de Mey.
But the chapter on the Rhine was not to last long either. With the beginning of Lotte de Beer's direction at the Vienna Volksoper, I too have been able to break new ground in the Austrian capital. A new opera studio is to be founded, which I, as artistic director, can give a profile to together with the members of the studio and the artists of the Volksoper. This closes one of hopefully many more small circles - I can work with young singers on the future of the music theater genre, support them in their wishes and ideas, in their individual creativity. A wonderful job for which I am very grateful! Here's to another exciting chapter!